Bradiaga. Inny nie znaczy obcy

Wtorkowe przedpołudnie uczniowie klasy 2ag spędzili w nowym gmachu Muzeum Śląskiego w Katowicach, uczestnicząc w pięciogodzinnych warsztatach o intrygującym tytule: „Bradiaga, czyli przybłęda, tułacz, obcy”. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że sami dokonali wyboru tematu, nad którym mieli pracować podczas ich wizyty w przestrzeni muzealnej. Dopełnieniem miało być postawienie sobie pytania, kim jest obywatel demokratycznej Europy. Zajęcia rozpoczęły się od krótkiego wstępu oraz obejrzenia interaktywnej wystawy „Światło historii. Górny Śląsk na przestrzeni dziejów”, ale w sposób odpowiednio ukierunkowany, a mianowicie w poszukiwaniu informacji związanych z wielokulturowością naszego regionu – jakie grupy etnograficzne spotkały się na tym terytorium, jak wyglądało ich współistnienie, jakie oddziaływania na siebie miały i kim tak naprawdę są Ślązacy. Młodzież przyznała, że dużo łatwiej koncentrowała się na ekspozycji, znając myśl przewodnią. Pani prowadząca warsztaty zebrała wstępne uwagi i obserwacje, po czym przedstawiła kolejne zadanie do wykonania podczas spotkania z wystawą „Z głębi”, czyli dziełami artystów reprezentujących różne nurty sztuki współczesnej. Uczniowie mieli wybrać jedną pracę przemawiającą do nich najbardziej, robiącą na nich największe wrażenie i jednocześnie określaną mianem zaangażowanej społecznie. Zwiedzanie to stało się pretekstem do rozmowy na temat wykluczenia społecznego, która odbywała się już w sali edukacyjnej. Tam też swojego refleksje, spostrzeżenia, wnioski mieli przełożyć na papier w ramach wykonywania kolażu w czterech grupach. Plakaty miały być odzwierciedleniem sytuacji odpowiednio czterech różnych rodzin, a tematem łączącym te historie był problem uchodźców i ksenofobii. Zaprezentowane później i skomentowane prace można oglądać teraz w jednej z sal w naszej szkole. O tym, jak bardzo uczniowie zaangażowali się w ich przygotowanie i jak aktualne jest to zjawisko, może świadczyć fakt, że całkiem spontanicznie rozgorzała dyskusja, podczas której udowodnili nie tylko swoją wiedzę, ale również posiadanie umiejętności kulturalnej wymiany opinii. Podczas warsztatów młodzież obejrzała także film przygotowany przez Amnesty International oraz prezentację dotyczącą hejterstwa w sieci. Pojawił się również temat holocaustu jako dramatu związanego z obecnością obcego w społeczeństwie. Na zakończenie warsztatów uczniowie przeszli do galerii sztuki polskiej po 1945 roku, gdzie pani prowadząca spotkanie wskazała kilka wybranych prac, dokonując jednocześnie wspólnie z uczestnikami podsumowania wszystkich zagadnień.

Magdalena Bula