Kto jest dyrektorem Staszica?

Staszic: Szkoła, która nigdy się nie kończy

13/10/2025

Rating: 4.34 (6532 votes)

W sercu Warszawy, gdzie historia splata się z nowoczesnością, istnieje miejsce, które dla wielu staje się drugim domem, a jego wpływ wykracza daleko poza lata spędzone w szkolnych ławkach. Mowa oczywiście o XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica, instytucji, która nieustannie udowadnia, że edukacja to znacznie więcej niż tylko nauka. To kuźnia charakterów, miejsce rozwoju pasji i tworzenia więzi, które trwają przez całe życie. Jak często słyszy się od absolwentów: „Staszica” nigdy się nie kończy. Ale co sprawia, że ta szkoła jest tak wyjątkowa? Jakie tajemnice kryją jej mury i kto stoi na czele tej niezwykłej społeczności?

Kim jest dyrektor Staszica?

Na czele tej prestiżowej placówki, odgrywając kluczową rolę w kształtowaniu jej unikalnego charakteru i utrzymywaniu wysokich standardów, stoi dyrektor Regina Lewkowicz. To właśnie ona, z niezwykłą pasją i zaangażowaniem, kieruje Staszicem, dbając o jego rozwój i pielęgnując wartości, które od lat są fundamentem szkoły. Dyrektor Lewkowicz podkreśla, że największym kapitałem Staszica są nauczyciele – prawdziwi mistrzowie w swoim zawodzie, z których wielu poświęciło całe swoje życie zawodowe tej szkole. To ona dba o to, by nowi pedagodzy byli wspierani przez doświadczonych tutorów, co sprzyja płynnej integracji i zachowaniu ciągłości wyjątkowej atmosfery. Jej wizja nowoczesnego nauczyciela wykracza poza rolę zwykłego edukatora; widzi w nim przewodnika, który inspiruje, uczy krytycznego myślenia i potrafi słuchać, a nie tylko pouczać. Pod jej kierownictwem Staszic nie tylko utrzymuje swoją pozycję lidera w rankingach, ale także nieustannie się rozwija, dostosowując się do wyzwań współczesnego świata, jednocześnie pielęgnując swoje cenne tradycje.

Co to jest klasa Matex?
"Klasa Matex" w kontekście warszawskich liceów odnosi się do klasy matematyczno-informatycznej w XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica. Jest to profil o rozszerzonym programie nauczania matematyki i informatyki, cieszący się dużą popularnością i wysokimi progami punktowymi. Szczegóły: XIV LO im. Stanisława Staszica: To prestiżowe liceum w Warszawie, znane z wysokiego poziomu nauczania i sukcesów uczniów. Profil matematyczno-informatyczny: Klasa Matex to propozycja dla uczniów zainteresowanych matematyką i informatyką, którzy chcą rozwijać się w tych dziedzinach. Wysokie progi punktowe: Ze względu na popularność i dobrą renomę szkoły, progi punktowe do klasy Matex są jednymi z najwyższych w Warszawie. Informacje dodatkowe: Popularność: Klasa Matex jest bardzo popularna wśród uczniów, którzy chcą kontynuować naukę na kierunkach ścisłych. Wymagania: Uczniowie tej klasy muszą wykazywać się dobrą znajomością matematyki i informatyki, a także być gotowi na intensywną naukę. Olimpiady i konkursy: W klasie Matex uczniowie mają możliwość uczestniczenia w olimpiadach i konkursach matematycznych i informatycznych.

Staszic: Szkoła, która kształtuje przyszłość

XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie od lat jest synonimem edukacyjnej doskonałości. Zwycięzca tegorocznego Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych, Staszic, po raz pierwszy stanął na najwyższym stopniu podium w kraju, co jest ukoronowaniem lat ciężkiej pracy i konsekwentnego dążenia do perfekcji. Przez lata zajmował pierwsze miejsce wśród liceów warszawskich, co świadczy o jego niezachwianej pozycji lidera. Jednak Staszic to znacznie więcej niż tylko liczby i miejsca w rankingach. To szkoła, która burzy stereotypy. Czy to szkoła tylko dla matematyków? Szkoła dla kujonów, którzy świata poza nauką nie widzą? Zdecydowanie nie! W Staszicu, pomimo silnego nacisku na przedmioty ścisłe, kładzie się ogromny nacisk na wszechstronny rozwój, pielęgnując talenty artystyczne, społeczne i sportowe. To miejsce, gdzie młodzi ludzie uczą się nie tylko wiedzy, ale także wartości, odpowiedzialności i szacunku. Sukces Staszica to wynik połączenia wybitnej kadry pedagogicznej, ambitnych i świadomych uczniów oraz unikalnej atmosfery, która sprzyja zarówno intensywnej nauce, jak i rozwijaniu pasji poza programem nauczania. W Staszicu każdy uczeń jest zachęcany do odkrywania swojego pełnego potencjału, niezależnie od tego, czy wiąże swoją przyszłość z naukami ścisłymi, czy z dziedzinami humanistycznymi lub artystycznymi.

Nauczyciele: Filary sukcesu

Jak podkreśla dyrektor Regina Lewkowicz, „Kapitałem Staszica są nauczyciele”. To zdanie doskonale oddaje istotę sukcesu tej szkoły. Wielu z nich to prawdziwi mistrzowie w swoim zawodzie, osoby z ogromnym doświadczeniem i pasją, które potrafią inspirować i zarażać miłością do nauki. Co więcej, rotacja kadry w Staszicu jest niezwykle niewielka. Wielu pedagogów spędza w tej szkole całe swoje zawodowe życie, co buduje niezwykłą ciągłość i stabilność w procesie edukacyjnym. Nowo przyjęci nauczyciele nie są zostawieni sami sobie; każdy z nich otrzymuje na początku tutora, który wprowadza ich w dorobek szkoły, zasady pracy i unikalną kulturę Staszica. Dzięki temu „nowi” mają od kogo się uczyć i nie muszą „wyważać otwartych drzwi”. Współczesny nauczyciel w Staszicu to nie tylko osoba przekazująca wiedzę. Dyrektor Lewkowicz podkreśla, że musi on pełnić rolę przewodnika, który pokaże uczniowi, jak umiejętnie korzystać z licznych źródeł informacji, zarazi go swoją pasją, będzie umiał słuchać, a nie tylko pouczać. To podejście sprawia, że nauka staje się procesem dwustronnym, dynamicznym i niezwykle efektywnym, a relacje między uczniami a nauczycielami oparte są na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

Uczniowie Staszica: Mądrość i Świadomość

Jacy są uczniowie XIV LO im. Stanisława Staszica? Chyba najlepiej określają ich słowa: mądrzy, rozważni, świadomi tego, co jest w życiu istotne. Dyrektor Lewkowicz ocenia, że aż 70 procent z nich już na początku nauki w liceum wie, co chce robić w życiu i ma sprecyzowane plany związane ze studiami. Czasami te plany ulegają zmianie, ale zazwyczaj pozostają w obrębie tej samej dziedziny. To świadczy o niezwykłej dojrzałości i determinacji młodych ludzi, którzy już w tak wczesnym wieku potrafią wyznaczać sobie ambitne cele. Dyrektor Lewkowicz z podziwem podkreśla, że uczniowie Staszica wydają się być poważniejsi niż ona sama w ich wieku. Doceniają rolę wiedzy i są przekonani, że warto dużo wiedzieć, mieć dobry styl i umieć zachować się w każdej sytuacji. Kilka lat temu modne wśród nich było studiowanie za granicą, jednak obecnie większość z nich wybiera uczelnie krajowe, a wyjazd zagraniczny planuje dopiero na etapie doktoratu czy stażu. To pokazuje ich pragmatyzm i zdolność do strategicznego planowania swojej ścieżki edukacyjnej i zawodowej, stawiając na solidne podstawy zdobyte w kraju, a następnie poszukiwanie międzynarodowych doświadczeń na wyższym poziomie. Uczniowie Staszica to grupa, która nie tylko dąży do akademickiej doskonałości, ale także rozwija się jako świadomi i odpowiedzialni obywatele, gotowi sprostać wyzwaniom współczesnego świata.

Tradycje, które łączą pokolenia

Życie w Staszicu to nie tylko nauka, ale także bogactwo tradycji, które budują silne więzi i poczucie przynależności. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych jest Studniówka. W Staszicu studniówka to prawdziwe wydarzenie, do którego przygotowania trwają miesiącami i angażują uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Co jest w niej tak wyjątkowego? Odbywa się ona zawsze w szkole, w jej pięknych, odświętnie udekorowanych wnętrzach. W tym roku studniówka odbędzie się w dekoracjach nawiązujących do „Alicji w Krainie Czarów”, co jest przykładem kreatywności i zaangażowania uczniów w tworzenie niezapomnianej atmosfery. Dziewczęta tradycyjnie tańczą poloneza w białych bluzkach i czarnych lub granatowych spódnicach, dopiero później przebierając się w balowe sukienki. Zapytana o to, czy uczniowie kiedykolwiek prosili o zorganizowanie studniówki w lokalu zewnętrznym, dyrektor Lewkowicz z przekonaniem odpowiada, że zdarzyło się to tylko raz, ale „zwyciężała chęć zorganizowania w szkole tradycyjnej szopki i zrobienia własnych, autorskich dekoracji”. To pokazuje, jak silnie zakorzenione są te tradycje i jak bardzo uczniowie cenią sobie autentyczność i własny wkład w tworzenie tych wydarzeń. Wiedzą, co jest naprawdę ważne, a dużą rolę odgrywa tu także przekaz starszych kolegów, którzy pielęgnują te wartości.

Inną wzruszającą tradycją jest uroczystość pożegnania absolwentów, odbywająca się co roku pod koniec kwietnia. Wszyscy są na niej w galowych strojach, a szkolny chór daje koncert. Najlepsi uczniowie – a jest ich bardzo wielu – odbierają wyróżnienia, a jeden z nich zostaje laureatem prestiżowej Nagrody Zydlera, która upamiętnia matematyka i pierwszego dyrektora szkoły, autora podręcznika do geometrii, z którego obecnie również uczą się uczniowie. Dyrektor wręcza im świadectwa ukończenia szkoły, a młodsi koledzy żegnają ich, wręczając bukieciki stokrotek. Uroczystość odbywa się zawsze po południu, aby mogły w niej uczestniczyć całe rodziny absolwentów, co podkreśla rodzinny charakter szkoły i siłę wspólnoty.

Nie można zapomnieć o Ślubowaniu, które rozpoczynając naukę w XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica, składają wszyscy nowi uczniowie. To uroczysta chwila, w której zobowiązują się do przestrzegania wartości i zasad, które są fundamentem szkoły. Ślubowanie to nie tylko formalność, to deklaracja gotowości do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły i odpowiedzialności za jej dobre imię. Poniżej przedstawiamy główne punkty tego ważnego zobowiązania:

Punkt ŚlubowaniaZnaczenie
Dbać o honor PolskiKształtowanie postaw patriotycznych i odpowiedzialności obywatelskiej.
Wykorzystać możliwości zdobywania wiedzy i rozwijania zainteresowańAktywne podejście do nauki i samorozwoju.
Twórczo kształtować atmosferę pracy i wzajemnej życzliwościBudowanie pozytywnych relacji i wspierającego środowiska.
Dbać o dobre imię XIV Liceum Ogólnokształcącego i godnie Je reprezentowaćPoczucie przynależności i odpowiedzialności za wizerunek szkoły.
Postępowanie będzie świadczyć o tym, że bliskie są idee wolności i tolerancjiPromowanie otwartości, szacunku dla różnorodności i praw człowieka.
Szanować godność człowieka i kierować się uczciwościąKultywowanie etyki, integralności i moralności w życiu codziennym.

Te tradycje, od radosnej Studniówki, przez wzruszające pożegnanie, aż po uroczyste ślubowanie, są cementem, który spaja społeczność Staszica, tworząc niezapomniane wspomnienia i budując poczucie przynależności, które trwa długo po opuszczeniu szkolnych murów.

Poza liczbami: Rozwój wszechstronny

Chociaż Staszic słynie z matematyki i nauk przyrodniczych, szkoła ta absolutnie nie „odpuszcza” przedmiotów humanistycznych czy artystycznych. Wręcz przeciwnie, w szkole prowadzony jest specjalny program, który pozwala odkrywać – także metodami niekonwencjonalnymi – talenty niemające nic wspólnego z matematyką, na przykład artystyczne. Doskonałym przykładem są tradycyjne warsztaty w Wilnie, podczas których uczniowie przygotowują spektakl. Co niezwykłe, wszyscy, bez wyjątku, grają w tym przedstawieniu. Co więcej, jest to przedsięwzięcie autorskie, ponieważ scenariusz także pisze sama młodzież. Premiera spektaklu odbywa się w Domu Polskim w Wilnie, a kolejny pokaz ma miejsce w szkole, gdzie na widowni zasiadają rodziny młodych aktorów.

Dyrektor Regina Lewkowicz podkreśla, że „Scena dodaje odwagi”. Pozwala kształcić miękkie umiejętności, które są niezwykle potrzebne w życiu: uczy pracy zespołowej, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i występowania przed publicznością. Rodziny ze zdumieniem odkrywają, że zdeklarowany matematyk ma świetny głos, pięknie recytuje czy doskonale porusza się na scenie. Niejednej mamie czy babci zdarzyło się uronić łzę podczas spektaklu, widząc swoje dziecko w nowej, zaskakującej roli. To pokazuje, że Staszic to miejsce, gdzie rozwija się cała osobowość ucznia, a nie tylko jego umysł ścisły. Szkoła dba o to, aby absolwenci byli nie tylko wybitnymi naukowcami, ale także wrażliwymi, otwartymi i pewnymi siebie ludźmi, gotowymi do działania w różnych sferach życia.

Staszic: Więcej niż szkoła, to społeczność

Potwierdzeniem tezy, że „Staszica” nigdy się nie kończy, są spotkania z absolwentami i ich rodzicami. Od kilku lat na spotkaniach dla rodziców kandydatów, dyrektor Regina Lewkowicz widuje znajome twarze. To jej dawni uczniowie, którzy swoje dzieci chcą przysłać do szkoły, która dała im solidne wykształcenie i ukształtowała ich jako ludzi. Jak mówi dyrektor: „Matematycy rodzą matematyków, talenty często są dziedziczne”, co często znajduje potwierdzenie w kolejnych pokoleniach Staszicowców. To niezwykłe świadectwo zaufania i miłości do szkoły, które przekazywane jest z pokolenia na pokolenie.

Nawet po wzruszającej uroczystości pożegnania absolwentów i po zdaniu matury (z której części wielu uczniów, laureatów olimpiad, jest zwolnionych), więź ze Staszicem nie ustaje. Niektórzy z nich wyjeżdżają już w maju, bo indeksy na wymarzone uczelnie mają zapewnione. Ale bez obaw – na pewno do „Staszica” wrócą. Podczas studiów, po studiach, po to, żeby spotkać się z młodszymi kolegami i dawnymi nauczycielami, a czasami nawet wracają jako nauczyciele, by kontynuować dzieło swoich mentorów. To tworzy unikalną społeczność, sieć wsparcia i inspiracji, która wykracza poza mury szkoły. Staszic to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, to także rodzina, do której zawsze można wrócić, i której wartości pozostają z człowiekiem na całe życie.

Często Zadawane Pytania (FAQ)

Czy XIV LO im. Stanisława Staszica jest szkołą tylko dla matematyków?
Absolutnie nie! Chociaż Staszic specjalizuje się w matematyce i naukach przyrodniczych, szkoła kładzie duży nacisk na wszechstronny rozwój uczniów. Prowadzone są programy artystyczne, teatralne, które pozwalają odkrywać i rozwijać talenty humanistyczne i artystyczne, kształtując umiejętności miękkie, takie jak praca zespołowa czy autoprezentacja.
Kto jest obecnym dyrektorem Staszica?
Obecnym dyrektorem XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie jest pani Regina Lewkowicz. To ona kieruje szkołą, dbając o jej prestiż, rozwój kadry i unikalną atmosferę.
Jakie są najważniejsze tradycje szkoły?
Do najważniejszych tradycji Staszica należą: Studniówka organizowana zawsze w szkole z udziałem uczniów i rodziców, uroczystość pożegnania absolwentów (z bukietami stokrotek i Nagrodą Zydlera) oraz uroczyste Ślubowanie, które składają nowi uczniowie na początku nauki, zobowiązując się do pielęgnowania wartości szkoły.
Czy uczniowie Staszica studiują za granicą?
Kiedyś studiowanie za granicą było bardzo modne, jednak obecnie większość uczniów Staszica wybiera uczelnie krajowe na etapie studiów licencjackich czy magisterskich. Wyjazdy zagraniczne planują zazwyczaj na późniejszym etapie edukacji, np. na doktorat czy staż, co świadczy o ich pragmatyzmie i świadomym podejściu do kariery.
Co sprawia, że Staszic jest wyjątkowy?
Wyjątkowość Staszica wynika z połączenia wielu czynników: wybitnej kadry nauczycielskiej, która jest prawdziwym kapitałem szkoły; mądrych i świadomych uczniów, którzy mają sprecyzowane plany na przyszłość; bogatych tradycji, które budują silną społeczność; oraz podejścia do edukacji, które wykracza poza ramy przedmiotów ścisłych, rozwijając wszechstronne talenty i umiejętności miękkie. To szkoła, która tworzy więzi na całe życie, sprawiając, że „Staszica” nigdy się nie kończy.

Zainteresował Cię artykuł Staszic: Szkoła, która nigdy się nie kończy? Zajrzyj też do kategorii Edukacja, znajdziesz tam więcej podobnych treści!

Go up