11/10/2021
Kształcenie specjalne to niezwykle ważny filar współczesnego systemu edukacji, stanowiący formę zindywidualizowanego wsparcia dla dzieci i młodzieży, które ze względu na różnorodne potrzeby rozwojowe i edukacyjne wymagają zastosowania specjalnej organizacji nauki oraz specyficznych metod pracy. Jest to odpowiedź na unikalne wyzwania, z jakimi mierzą się uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną na wniosek rodzica. Celem tego wsparcia jest zapewnienie każdemu uczniowi optymalnych warunków do rozwoju, nauki i integracji ze środowiskiem rówieśniczym, niezależnie od jego indywidualnych predyspozycji.

Czym Jest Kształcenie Specjalne i Kto z Niego Korzysta?
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych, kształcenie specjalne obejmuje dzieci i młodzież ze względu na ich niepełnosprawność. To nie tylko dostosowanie programów nauczania, ale kompleksowy system wsparcia, który obliguje przedszkola, szkoły i placówki do zapewnienia uczniowi warunków nauki zgodnych z jego indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, a także możliwościami psychofizycznymi.
Kształcenie specjalne jest zatem przeznaczone dla uczniów, którzy legitymują się orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanymi przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Orzeczenia te są wydawane z uwagi na szerokie spektrum potrzeb, obejmujące:
- Zagrożenie niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanie społeczne.
- Różne typy niepełnosprawności, w tym:
- Niesłyszących i słabosłyszących.
- Niewidomych i słabowidzących.
- Z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją.
- Z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.
- Z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
- Z niepełnosprawnościami sprzężonymi, czyli zdiagnozowanymi co najmniej dwoma z wyżej wymienionych niepełnosprawności.
Dla Kogo Przeznaczone Jest Kształcenie Specjalne i Do Jakiego Wieku?
Wspomniane orzeczenia otwierają drzwi do zindywidualizowanego wsparcia edukacyjnego, które jest dostosowane do specyfiki każdego ucznia. Co istotne, kształcenie specjalne nie jest ograniczone do konkretnego typu placówki i może być realizowane w różnorodnych środowiskach edukacyjnych. Jest ono organizowane zarówno przez publiczne, jak i niepubliczne przedszkola i szkoły. W zależności od potrzeb ucznia, dostępne są następujące typy placówek:
- Szkoły ogólnodostępne (z możliwością organizacji oddziałów integracyjnych lub specjalnych).
- Szkoły integracyjne (gdzie uczniowie z orzeczeniami uczą się razem z rówieśnikami bez orzeczeń).
- Szkoły specjalne (dedykowane wyłącznie uczniom ze specjalnymi potrzebami, zapewniające maksymalne dostosowanie warunków).
Poza tradycyjnymi szkołami, kształcenie specjalne jest również realizowane w specjalistycznych ośrodkach, takich jak:
- Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze.
- Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii.
- Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze.
- Specjalne Ośrodki Wychowawcze.
- Ośrodki Rewalidacyjno-Wychowawcze.
Ważną informacją jest także limit wieku, do którego kształcenie specjalne może być realizowane. Dla uczniów szkoły podstawowej wsparcie to może trwać do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy 20 rok życia, natomiast dla uczniów szkoły ponadpodstawowej – do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy 24 rok życia. Za całościową organizację kształcenia specjalnego oraz realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu odpowiada dyrektor danej placówki edukacyjnej.
Poniżej przedstawiamy tabelę podsumowującą miejsca, w których realizowane jest kształcenie specjalne:
| Typ Placówki | Charakterystyka Kształcenia Specjalnego | Formy wsparcia |
|---|---|---|
| Przedszkola i szkoły ogólnodostępne | Kształcenie włączające, możliwość tworzenia oddziałów integracyjnych i specjalnych | Wsparcie nauczycieli wspomagających, zajęcia specjalistyczne, dostosowania metodyczne |
| Przedszkola i szkoły integracyjne | Wspólne nauczanie uczniów z orzeczeniami i bez, pod okiem pedagogów specjalnych | Współpraca nauczyciela wiodącego z pedagogiem specjalnym, indywidualizacja nauczania |
| Przedszkola i szkoły specjalne | Kształcenie dostosowane do specyficznych potrzeb uczniów z konkretnymi niepełnosprawnościami | Małe grupy, wyspecjalizowana kadra, szeroki zakres zajęć rewalidacyjnych |
| Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze / Socjoterapii | Kształcenie z elementami resocjalizacji lub socjoterapii dla młodzieży zagrożonej lub niedostosowanej społecznie | Terapia, wsparcie psychologiczne, zajęcia rozwijające kompetencje społeczne |
| Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze / Wychowawcze | Całodobowa opieka i kształcenie dla dzieci i młodzieży wymagających specjalnych warunków | Zintegrowane działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńcze |
| Ośrodki Rewalidacyjno-Wychowawcze | Kompleksowa rewalidacja i wychowanie dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim | Intensywna praca terapeutyczna, rozwijanie podstawowych umiejętności życiowych |
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET): Klucz do Sukcesu
Sercem kształcenia specjalnego jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET). Jest to kluczowy dokument, opracowywany dla każdego dziecka lub ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na cały okres, na jaki zostało wydane orzeczenie. IPET ma za zadanie szczegółowo określić, w jaki sposób szkoła będzie wspierać ucznia w jego rozwoju i edukacji.
IPET jest tworzony w ściśle określonych terminach:
- Do 30 września, jeśli uczeń rozpoczyna kształcenie w danej placówce od początku roku szkolnego.
- W ciągu 30 dni od dnia dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego do placówki, jeśli uczeń rozpoczyna naukę w trakcie roku szkolnego.
Program ten jest dziełem zespołu składającego się obligatoryjnie z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem/uczniem, a w przypadku ośrodków – również wychowawców grup wychowawczych. Na wniosek dyrektora placówki, w spotkaniach zespołu może uczestniczyć przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej lub pomoc nauczyciela. Co więcej, na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia, do zespołu mogą dołączyć inne osoby, takie jak lekarz, psycholog, pedagog czy logopeda, co podkreśla interdyscyplinarny charakter wsparcia. Pracę zespołu koordynuje wyznaczony przez dyrektora nauczyciel lub specjalista.
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania
Przed przystąpieniem do opracowania IPET, zespół przeprowadza wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka/ucznia. Jest to niezwykle istotny etap, który pozwala na dogłębne zrozumienie potrzeb i możliwości ucznia. Ocena ta uwzględnia:
- Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia.
- Zakres i charakter wymaganego wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów lub pomocy nauczyciela.
- Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym bariery i ograniczenia utrudniające uczestnictwo w życiu szkolnym.
- W przypadku uczniów realizujących zajęcia indywidualnie lub w małych grupach – napotykane trudności w zakresie włączenia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem oraz efekty dotychczasowych działań.
Diagnoza i wnioski wynikające z tej oceny, wraz z zaleceniami z orzeczenia, stanowią podstawę do stworzenia IPET.
Co Zawiera Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny?
IPET jest dokumentem niezwykle kompleksowym, określającym szereg działań wspierających ucznia. W jego skład wchodzą m.in.:
- Zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego lub wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, w tym zastosowanie odpowiednich metod i form pracy.
- Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia, w tym, jeśli to konieczne, na komunikowanie się z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC).
- Działania o charakterze rewalidacyjnym (dla uczniów niepełnosprawnych), resocjalizacyjnym (dla niedostosowanych społecznie) lub socjoterapeutycznym (dla zagrożonych niedostosowaniem społecznym).
- Formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin poszczególnych form.
- Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami.
- Rodzaje zajęć dodatkowych, takich jak rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne, rozwijające umiejętności komunikacyjne (np. nauka Braille’a, języka migowego), zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, a dla starszych uczniów – zajęcia z doradztwa zawodowego.
- Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami w zakresie realizacji zaleceń z orzeczenia, zapewnienia odpowiednich warunków do nauki, specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych, integracji ze środowiskiem rówieśniczym oraz przygotowania do samodzielności w życiu dorosłym.
- W przypadku uczniów niepełnosprawnych – rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności, w tym wykorzystanie technologii wspomagających.
- Wskazanie wybranych zajęć, które będą realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów, jeśli jest to zgodne z potrzebami.
Kopie wielospecjalistycznej oceny oraz IPET są zawsze przekazywane rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi, zapewniając im pełną transparentność i możliwość aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym.
Rola Dyrektora Szkoły i Specjalistów
Dyrektor placówki edukacyjnej pełni kluczową rolę w procesie organizacji kształcenia specjalnego. To na nim spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Do jego obowiązków należy m.in. zorganizowanie i powierzenie prowadzenia zajęć rewalidacyjnych nauczycielom i specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.
W przypadku oddziałów integracyjnych, dyrektor ma obowiązek zatrudnić dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, którzy współorganizują kształcenie integracyjne. Podobnie, w oddziałach ogólnodostępnych, jeśli uczęszczają do nich uczniowie z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera) lub niepełnosprawnościami sprzężonymi, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej lub pomoc nauczyciela.
Dyrektor może również, za zgodą organu prowadzącego, zatrudnić pomoce nauczyciela oraz nauczycieli współorganizujących kształcenie dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, niedostosowanych społecznie, czy z innymi niepełnosprawnościami. W oddziałach specjalnych przedszkoli oraz klas I-IV szkół podstawowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją), autyzmem (w tym z zespołem Aspergera) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, zatrudnia się dodatkowo pomoc nauczyciela.
Nauczyciele współorganizujący kształcenie uczniów niepełnosprawnych, zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie, odgrywają fundamentalną rolę. Prowadzą oni wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą, udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze form i metod pracy, a także prowadzą zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.

Prawa Rodziców i Pełnoletnich Uczniów
Udział rodziców (lub prawnych opiekunów) oraz pełnoletnich uczniów w procesie kształcenia specjalnego jest kluczowy. Mają oni prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu opracowującego IPET, w przeprowadzaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka/ucznia, a także w modyfikacjach programu. Dyrektor placówki jest zobowiązany pisemnie zawiadamiać o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim, co zapewnia transparentność i aktywne włączenie rodzin w proces edukacyjny.
Okresowe Oceny i Modyfikacje IPET
IPET nie jest dokumentem statycznym. Zespół opracowujący IPET jest zobowiązany do przeprowadzania okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka/ucznia oraz oceny efektywności programu co najmniej dwa razy w roku szkolnym. Jeśli zachodzi taka potrzeba, IPET podlega modyfikacji. Działania te mogą być realizowane we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, a za zgodą rodziców lub pełnoletniego ucznia, również z innymi podmiotami. Kopia okresowej oceny jest również przekazywana rodzicom/prawnym opiekunom lub pełnoletniemu uczniowi, co pozwala na bieżące śledzenie postępów i dostosowywanie wsparcia do zmieniających się potrzeb.
Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie, że kształcenie specjalne jest elastyczne, odpowiada na dynamicznie zmieniające się potrzeby uczniów i jest stale dostosowywane, aby maksymalizować potencjał rozwojowy każdego dziecka. Dzięki kompleksowemu podejściu, obejmującemu diagnozę, indywidualne planowanie, realizację wsparcia i jego cykliczną ewaluację, polski system edukacji dąży do pełnej integracji i włączenia wszystkich uczniów, niezależnie od ich specjalnych potrzeb.
Często Zadawane Pytania (FAQ)
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące kształcenia specjalnego:
Do jakiego wieku trwa kształcenie specjalne?
Kształcenie specjalne może być realizowane do końca roku szkolnego, w którym uczeń szkoły podstawowej kończy 20 rok życia, a uczeń szkoły ponadpodstawowej – 24 rok życia.
Kto wydaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest wydawane przez zespoły orzekające, działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, na wniosek rodzica.
Co to jest IPET?
IPET to Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, kompleksowy dokument opracowywany dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Określa on szczegółowe formy i metody pracy, dostosowania edukacyjne oraz zakres wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
Czy rodzice mają wpływ na IPET?
Tak, rodzice (lub prawni opiekunowie) oraz pełnoletni uczniowie mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu opracowującego IPET, w przeprowadzaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania oraz w modyfikacjach programu. Dyrektor placówki ma obowiązek ich o tym informować.
Jak często IPET jest weryfikowany?
Zespół opracowujący IPET jest zobowiązany do przeprowadzania okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka/ucznia oraz oceny efektywności programu i jego modyfikacji co najmniej dwa razy w roku szkolnym.
Kto odpowiada za organizację kształcenia specjalnego w szkole?
Za organizację kształcenia specjalnego, w tym realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, odpowiada dyrektor przedszkola, szkoły lub ośrodka.
Jakie są podstawy prawne kształcenia specjalnego?
Podstawy prawne kształcenia specjalnego w Polsce obejmują szereg ustaw i rozporządzeń, w tym:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1309).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1798).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102).
Zainteresował Cię artykuł Kształcenie Specjalne: Wsparcie dla Uczniów", "kategoria": "Edukacja? Zajrzyj też do kategorii Edukacja, znajdziesz tam więcej podobnych treści!
