19/04/2022
Wybór odpowiedniego liceum to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą stają absolwenci szkół podstawowych. To nie tylko kwestia miejsca nauki na najbliższe lata, ale często także fundament pod przyszłą karierę zawodową i rozwój osobisty. Decyzja ta, choć podejmowana w młodym wieku, ma dalekosiężne konsekwencje, dlatego tak istotne jest jej przemyślenie. Jednym z kluczowych elementów, który decyduje o przyjęciu do wybranej placówki, są oczywiście punkty rekrutacyjne. Ale jak są one naliczane i ile ich potrzeba, aby otworzyć sobie drzwi do szkoły marzeń? Przyjrzyjmy się temu bliżej, ze szczególnym uwzględnieniem progów punktowych w II Liceum Ogólnokształcącym im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu oraz innych szkołach w regionie.
Jak obliczyć punkty rekrutacyjne? Szczegółowy przewodnik
System rekrutacji do szkół ponadpodstawowych opiera się na sumie punktów uzyskanych przez kandydata. Maksymalnie można zdobyć aż dwieście punktów, co stwarza szerokie pole do rywalizacji. Sto punktów pochodzi z wyników egzaminów ósmoklasisty, a kolejne sto ze świadectwa ukończenia szkoły podstawowej. Ale to nie wszystko! Dodatkowe punkty można uzyskać za różnorodne osiągnięcia, takie jak sukcesy w olimpiadach przedmiotowych, konkursach wiedzy, a także za wyróżnienia na świadectwie, co potwierdza zaangażowanie ucznia nie tylko w naukę, ale i w rozwój pozaszkolny.
Punktacja egzaminów ósmoklasisty:
Wyniki z egzaminów ósmoklasisty są przeliczane na punkty według ściśle określonych zasad. Aby obliczyć punkty z egzaminów, należy zastosować następujące mnożniki:
- Wynik egzaminu z języka polskiego: mnożymy przez 0,35.
- Wynik egzaminu z matematyki: mnożymy przez 0,35.
- Wynik egzaminu z języka obcego nowożytnego: mnożymy przez 0,3.
Na przykład, jeśli uczeń uzyskał 80% z polskiego, 70% z matematyki i 90% z angielskiego, jego punkty z egzaminów wyniosą: (80 * 0,35) + (70 * 0,35) + (90 * 0,3) = 28 + 24,5 + 27 = 79,5 punktów.
Punkty ze świadectwa ukończenia szkoły podstawowej:
Punkty ze świadectwa przyznawane są za oceny z czterech przedmiotów: języka polskiego, matematyki oraz dwóch wybranych przedmiotów, które są brane pod uwagę w rekrutacji na dany profil (zazwyczaj są to przedmioty wiodące dla danej klasy). Wysokie oceny z tych przedmiotów to spory zastrzyk punktów. Ponadto, dodatkowe punkty można uzyskać za bardzo dobre zachowanie oraz za osiągnięcia wymienione na świadectwie, takie jak udział w konkursach przedmiotowych czy artystycznych.
Progi punktowe w Zawierciu – II LO im. Heleny Malczewskiej na czele
II Liceum Ogólnokształcące im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu niezmiennie cieszy się opinią szkoły o wysokim poziomie nauczania i co roku przyciąga uczniów z najlepszymi wynikami. Progi punktowe w tej placówce są zazwyczaj jednymi z najwyższych w regionie, co świadczy o jej renomie i popularności wśród ambitnych absolwentów podstawówek. W tym roku szczególnie wyróżnia się próg wejścia do jednej z klas biologiczno-chemicznych z rozszerzeniem z angielskiego, który wynosił aż 165,15 punktów, co podkreśla, jak duża jest konkurencja o miejsca w tej szkole.
II Liceum Ogólnokształcące im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu - Progi punktowe:
| Profil klasy | Próg punktowy |
|---|---|
| Biologia-Chemia-Język angielski | 165,15 pkt. |
| Język polski-Historia-Język angielski | 141,6 pkt. |
| Matematyka-Fizyka-Informatyka | 114,35 pkt. |
| Matematyka-Geografia-Język angielski | 147,5 pkt. |
| Biologia-Chemia-Język angielski (inny profil/grupa) | 146,4 pkt. |
| Matematyka-Geografia-Język angielski (inny profil/grupa) | 134,4 pkt. |
Jak widać, różnice w progach między profilami są znaczące, co pozwala uczniom o różnorodnych zainteresowaniach znaleźć swoje miejsce, choć z różnym stopniem trudności.
I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Zawierciu - Progi punktowe:
Również I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Zawierciu to ceniona placówka, która co roku otwiera swoje podwoje dla zdolnej młodzieży. Choć progi punktowe mogą być nieco niższe niż w Malczewskiej, nadal wymagają solidnych wyników.
| Profil klasy | Próg punktowy |
|---|---|
| Język polski-Historia-WOS | 108,2 pkt. |
| Język polski-Historia-WOS (dwujęzyczna) | 93,55 pkt. |
| Matematyka-Fizyka-Informatyka | 95,9 pkt. |
| Biologia-Język angielski-Matematyka | 106,50 pkt. |
| Biologia-Chemia | 93,9 pkt. |
| Matematyka-Geografia-Język angielski | 123,85 pkt. |
| Biologia-Chemia (inny profil/grupa) | 91,25 pkt. |
Sytuacja w innych miejscowościach – Kontrast i Różnorodność
Progi punktowe mogą się drastycznie różnić w zależności od miejscowości i popularności danej szkoły. Przyjrzyjmy się, jak wyglądała rekrutacja w innych, mniejszych ośrodkach, a także w większej Częstochowie, która często wyznacza ogólnopolskie trendy w edukacji.
Liceum Ogólnokształcące w Żarkach:
Liceum w Żarkach, w przeciwieństwie do Zawierciańskich gigantów, charakteryzuje się znacznie niższymi progami. Szkoła otworzyła zaledwie trzy klasy, co może być sygnałem mniejszego zainteresowania lub mniejszej liczby kandydatów w stosunku do oferowanych miejsc.
| Profil klasy | Próg punktowy |
|---|---|
| Język polski-Historia-Geografia/WOS | 38,15 pkt. |
| Biologia-Matematyka-Chemia/Język angielski | 38,9 pkt. |
| Geografia-Matematyka/Język angielski | 64,5 pkt. |
Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sucharskiego w Myszkowie:
W Myszkowie rekrutacja przebiegła w dość nietypowy sposób, bez oficjalnego ogłaszania progów punktowych. Dyrektor szkoły poinformowała, że przyjęcia odbywały się samorzutnie, co oznacza, że osoby z najwyższymi średnimi z danego profilu były przyjmowane, a reszta kierowana do szkół drugiego wyboru. Można przypuszczać, że faktyczny próg przyjęcia był bardzo niski, a szkoła przyjęła wszystkich chętnych, co świadczy o specyfice lokalnego rynku edukacyjnego.
Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Koziegłowach:
Podobnie jak w Myszkowie, Liceum w Koziegłowach również odnotowało wyjątkowo niskie progi punktowe. Utworzono tylko dwie klasy, a liczba oferowanych miejsc przewyższała liczbę kandydatów, co automatycznie obniżyło wymagania.
| Profil klasy | Próg punktowy |
|---|---|
| Język angielski-Matematyka-Geografia/Język angielski-Matematyka-Informatyka | 82,65 pkt. |
| Język angielski-Biologia-Chemia/Język angielski-Język polski-Historia | 61,2 pkt. |
Częstochowskie Licea – Barometr wysokich wymagań
Częstochowa, jako większe miasto, oferuje szeroki wybór liceów, a progi punktowe w tamtejszych placówkach są zazwyczaj znacznie wyższe niż w mniejszych miejscowościach. Odzwierciedla to dużą konkurencję i wysoki poziom nauczania w tych szkołach.
Wybrane Liceum Ogólnokształcące w Częstochowie - Progi punktowe:
| Szkoła | Profil klasy | Próg punktowy |
|---|---|---|
| I LO im. Juliusza Słowackiego | Język polski, Historia, WOS | 153,45 pkt. |
| Język polski, Język angielski, Historia | 156,15 pkt. | |
| Język angielski, Geografia, Język niemiecki | 154,5 pkt. | |
| Język angielski, Geografia, Język włoski | 149,1 pkt. | |
| Biologia, Chemia, Język angielski | 159,2 pkt. | |
| Biologia, Chemia, Matematyka | 147,25 pkt. | |
| II LO im. Romualda Traugutta | Biologia, Chemia, Matematyka | 172,6 pkt. |
| Matematyka, Fizyka, Język angielski | 170,1 pkt. | |
| Matematyka, Fizyka, Informatyka | 172,4 pkt. | |
| Geografia, Matematyka, Język angielski | 166,9 pkt. | |
| Język polski, Historia, Język angielski | 158,9 pkt. | |
| Język polski, Historia, WOS | 148,7 pkt. | |
| Oddział międzynarodowy | 109,85 pkt. | |
| III LO im. dra Władysława Biegańskiego | Język angielski, Matematyka, Informatyka | 165,55 pkt. |
| Język angielski, Matematyka, Geografia | 160,65 pkt. | |
| Język polski, Język angielski, WOS | 155,25 pkt. | |
| Język polski, Język angielski, Historia | 149,60 pkt. | |
| Język angielski, Biologia, Chemia | 161,15 pkt. | |
| Język angielski, Biologia, Chemia (inny profil/grupa) | 156,80 pkt. | |
| IV LO im. Henryka Sienkiewicza | Język polski, Historia, Język angielski | 152,65 pkt. |
| Język polski, Historia, WOS | 143,1 pkt. | |
| Matematyka, Informatyka, Fizyka | 157,00 pkt. | |
| Biologia, Chemia, Matematyka | 161,9 pkt. | |
| Biologia, Chemia, Język angielski | 154,25 pkt. | |
| Matematyka, Geografia, Język angielski | 161,7 pkt. | |
| Klasa sportowa | 101,65 pkt. | |
| V LO im. Adama Mickiewicza | Profil filmowy | 143,05 pkt. |
| Profil dziennikarski | 136,35 pkt. | |
| Profil biologiczno-chemiczny | 147,85 pkt. | |
| Profil społeczny | 140 pkt. | |
| Profil psychologiczny | 141,25 pkt. | |
| Profil politechniczny | 149,40 pkt. | |
| Profil medyczny | 144,65 pkt. | |
| VII LO im. Mikołaja Kopernika | Biologia, Chemia, Język angielski | 160,05 pkt. |
| Język polski, Historia, Język angielski | 154,70 pkt. | |
| Język polski, Historia, WOS | 146,20 pkt. | |
| Matematyka, Fizyka, Informatyka | 157,00 pkt. | |
| Język polski, Geografia, WOS | 149,40 pkt. | |
| Matematyka, Geografia, Język angielski | 167,05 pkt. | |
| Biologia, Chemia, Matematyka | 155,35 pkt. | |
| Biologia, Chemia, Matematyka (inny profil/grupa) | 161,15 pkt. | |
| IX LO im. Cypriana Kamila Norwida | Biologia, Chemia, Język angielski | 163,35 pkt. |
| Biologia, Chemia, Matematyka | 163,5 pkt. | |
| Matematyka, Informatyka, Fizyka | 163,35 pkt. | |
| Matematyka, Informatyka, Język angielski | 169,85 pkt. | |
| Matematyka, Geografia, Język angielski | 162,25 pkt. | |
| Język polski, Język angielski, WOS | 152,45 pkt. | |
| Klasa sportowa (piłka siatkowa) - Język angielski, Biologia, Geografia | 135,45 pkt. |
Czynniki wpływające na wybór szkoły poza punktami
Choć progi punktowe są kluczowe w procesie rekrutacji, nie są jedynym czynnikiem wpływającym na ostateczny wybór szkoły. Wiele rodzin i uczniów boryka się z dodatkowymi wyzwaniami, które mogą skomplikować ten proces. Ważne jest, aby być świadomym tych aspektów i odpowiednio je uwzględnić w swoich decyzjach.
Dojazd i logistyka:
Dla uczniów z mniejszych miejscowości, problem dojazdu do lepszych, często bardziej oddalonych placówek, jest bardzo realny. Długie i kosztowne dojazdy mogą zniechęcać do wyboru szkoły, która oferuje wyższy poziom nauczania, ale znajduje się daleko od domu. Idealnym rozwiązaniem, które mogłoby zniwelować te bariery, byłoby wprowadzenie darmowych środków transportu publicznego, takich jak specjalne busy szkolne, gwarantujące każdemu dziecku swobodny dojazd do każdej placówki edukacyjnej, niezależnie od jej lokalizacji. Zapewniłoby to równość szans i pozwoliło młodzieży skupić się na nauce, a nie na wyzwaniach logistycznych.
Wpływ rówieśników:
Młodzież w okresie dojrzewania jest niezwykle podatna na wpływ rówieśników. Często ważniejsze dla nich samych jest pójście do jednej szkoły z najlepszą koleżanką czy kolegą, niż wybór profilu nauki, który najlepiej odpowiada ich predyspozycjom i przyszłym planom edukacyjnym. Tego rodzaju decyzje, choć zrozumiałe z perspektywy młodych ludzi, mogą mieć negatywny wpływ na ich długoterminową przyszłość i rozwój kariery.
Rola rodziców:
W tej sytuacji kluczową rolę odgrywają rodzice. Powinni oni podjąć otwartą i szczerą rozmowę ze swoim dzieckiem, uświadamiając mu, że jego przyszłość i edukacja są znacznie ważniejsze niż często tymczasowe relacje z koleżankami czy kolegami. Wspólne analizowanie dostępnych profili, perspektyw zawodowych oraz mocnych stron dziecka może pomóc w podjęciu świadomej decyzji. Rodzice powinni wspierać dziecko w wyborze, który będzie zgodny z jego pasjami i talentami, a nie tylko z chwilowymi trendami czy wpływem grupy.
Wybór liceum – decyzja na całe życie
Wybór liceum to nie tylko formalność, ale bardzo ważna sprawa, która ma wpływ na całe nasze życie, naszą dalszą edukację i przyszłą karierę zawodową. To w liceum kształtują się nasze zainteresowania, pogłębia się wiedza, a także nawiązuje się znajomości, które mogą trwać przez lata. Dlatego powinien on być bardzo dobrze przemyślany, oparty na rzetelnej analizie własnych predyspozycji, zainteresowań oraz dostępnych możliwości. Nie warto podejmować tej decyzji pochopnie, kierując się tylko modą czy opinią innych. Najlepszy wybór to taki, który otworzy najwięcej drzwi do satysfakcjonującej przyszłości.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Jakie znaczenie mają osiągnięcia pozaszkolne w rekrutacji?
Osiągnięcia pozaszkolne, takie jak udział w olimpiadach przedmiotowych, konkursach artystycznych, sportowych czy wolontariat, mogą znacząco zwiększyć liczbę punktów rekrutacyjnych. W zależności od regulaminu szkoły i stopnia osiągnięcia (np. laureat czy finalista ogólnopolskiej olimpiady), można za nie uzyskać od kilku do nawet kilkudziesięciu dodatkowych punktów. Warto dbać o rozwój swoich pasji i zainteresowań, ponieważ mogą one okazać się kluczowe w walce o miejsce w wymarzonej szkole.
Czy niskie progi punktowe oznaczają gorszą szkołę?
Niekoniecznie. Niskie progi punktowe mogą wynikać z kilku czynników, takich jak mniejsza liczba kandydatów w danym roku, większa liczba oferowanych miejsc w stosunku do popytu, czy też specyfika lokalnego rynku edukacyjnego. Nie oznacza to automatycznie gorszego poziomu nauczania. Wiele szkół z niższymi progami oferuje bardzo dobrą edukację, indywidualne podejście do ucznia i przyjazną atmosferę. Warto zawsze sprawdzić ofertę edukacyjną, kadrę nauczycielską i opinie o szkole, zanim wyciągnie się pochopne wnioski na podstawie samych progów.
Co zrobić, jeśli nie dostanę się do szkoły pierwszego wyboru?
System rekrutacji przewiduje możliwość wyboru kilku szkół i profili. Jeśli nie uda się dostać do szkoły pierwszego wyboru, system automatycznie rozpatrzy Twoją kandydaturę w szkołach drugiego, trzeciego itd. wyboru, które wskazałeś w swoim wniosku. Ważne jest, aby strategicznie wypełnić wniosek rekrutacyjny, wskazując zarówno szkoły z wyższymi, jak i niższymi progami, aby zwiększyć swoje szanse na przyjęcie. Zawsze istnieje też druga tura rekrutacji, w której pojawiają się wolne miejsca.
Czy progi punktowe są stałe każdego roku?
Nie, progi punktowe nie są stałe. Zmieniają się one każdego roku i zależą od wielu czynników: liczby absolwentów szkół podstawowych, wyników egzaminów ósmoklasisty w danym roczniku, liczby miejsc oferowanych przez szkoły, a także popularności poszczególnych profili. Analiza progów z poprzednich lat może dać ogólne rozeznanie, ale nigdy nie stanowi gwarancji. Zawsze należy być przygotowanym na pewne wahania.
Jakie przedmioty na świadectwie są najważniejsze?
Najważniejsze przedmioty na świadectwie to język polski i matematyka, ponieważ są one zawsze brane pod uwagę w rekrutacji i mają największy wpływ na ogólną punktację. Ponadto, kluczowe są dwa przedmioty, które są rozszerzane na wybranym profilu klasy (np. biologia i chemia dla profilu medycznego, fizyka i informatyka dla profilu politechnicznego). Wysokie oceny z tych przedmiotów są niezwykle cenne. Dodatkowo, wyróżnienie na świadectwie (pasek) również dodaje punkty, co motywuje do wszechstronnej nauki.
Zainteresował Cię artykuł Progi punktowe: Rekrutacja do liceów 2023/2024? Zajrzyj też do kategorii Edukacja, znajdziesz tam więcej podobnych treści!
