„Powrót z balu”… jeszcze nie studniówkowego

Zanim rozpoczną ostateczne odliczanie do egzaminu dojrzałości, uczniowie klasy 3d wybrali się na kolejne zajęcia organizowane w Muzeum Śląskim w Katowicach. Ponownie odwiedzili Galerię polskiej sztuki nowoczesnej 1800-1945, ale po spotkaniu z kolorami Młodej Polski przyszedł czas na zgłębianie założeń malarstwa realistycznego. Tematem lekcji muzealnej była tym razem analiza i elementy interpretacji obrazów z XIX wieku. Prowadząca, pani Monika Czernik-Czublun w ramach wprowadzenia próbowała odpowiadać na różne pytania. Czy na obrazie można łączyć kilka perspektyw? W jaki sposób forma obrazu może łączyć się z treścią? Następnie uczniowie dokonywali prób interpretacyjnych na przykładach oryginalnych dzieł sztuki. W kontekście epoki analizowali kolorystykę i kompozycję. Uczestnicy w kilkuosobowych grupach przeprowadzali analizę czterech wybitnych dzieł polskiego realizmu, czyli „Żydówki z cytrynami” oraz „Parku włoskiego” Aleksandra Gierymskiego, „Portretu Tekli Bierkowskiej” Wojciecha Kornelego Stattlera i „Powrotu z balu” Józefa Chełmońskiego. Lekcja pomogła w przygotowaniu do analizy dzieła sztuki oraz dała narzędzia do samodzielnego wyciągania wniosków na jego temat.

Magdalena Bula